1. Ćwiczcie krótko, ale po kilka razy dziennie.
2. Nigdy nie dobieraj sam ćwiczeń. Chętnie pomoże Ci Logopeda w przedszkolu.
3. Zadbajcie o miłą atmosferę.
4. Ćwiczenia logopedyczne powinny odbywać się w formie zabawy. Ćwiczyć można podczas kąpieli, na spacerze, śpiewania piosenki itd.
5. Nie zmuszaj dziecka do ćwiczeń.
6. Ćwiczcie systematycznie.
7. Zadbajcie o stałą porę wykonywania ćwiczeń. Dziecko łatwiej zaakceptuje konieczność wykonywania ćwiczeń logopedycznych, jeśli staną się one częścią codziennego rytuału.
8. Nie odkładajcie ćwiczeń na sam koniec dnia.
9. Bądź cierpliwy i konsekwentny.
10. Zadbaj o prawidłowość własnej wymowy. Pamiętaj, że przykład idzie z góry!
11. Chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy – nic tak nie zmotywuje do dalszej pracy jak pochwały ze strony rodzica. Sukces w terapii logopedycznej dziecka w dużej mierze zależy od systematycznej pracy w domu !!!!!
1. Wesoły konik – kląskanie językiem przy otwartej szeroko buzi
2. Samochód na parkingu – język udaje, że jest samochodem, który może zaparkować tylko w jednym specjalnym miejscu - na wałku dziąsłowym. Jeśli dziecko nie może trafić językiem na wałek dziąsłowy, to uczulamy palcem to miejsce i tłumaczymy, że na górce, za górnymi ząbkami. Ważne, aby buzia była otwarta.
3. Ciekawski język – język chce dotknąć do nosa, dotyka górnej wargi i górnych zębów – naprzemiennie, następnie zagląda do gardła (kilkakrotnie powtarzamy to ćwiczenie)
4. Liczenie górnych ząbków – czubek języka dotyka po kolei wszystkich ząbków na górze (ważne, aby buzia była otwarta)
5. Muchomorek – rysujemy kropki czubkiem języka na podniebieniu
6. Śrubokręt – język jest śrubokrętem, który wkręca śrubkę do sufitu (podniebienia) w buzi
7. Język alpinista – język wspina się coraz wyżej- od górnych ząbków w kierunku gardła
8. Schody – pierwszy schodek jest tuż za zębami, drugi na wałku dziąsłowym, trzeci na podniebieniu
9. Pędzelek – język maluje sufit w buzi (podniebienie)
10. Piłka – język udaje piłkę, odbija się od podłogi i od sufitu (od dna jamy ustnej i od podniebienia)
11. Łopatka – wyjmujemy język z buzi starając się aby kształtem przypominał łopatkę, podnosimy jego brzegi, w środku tworzy się zagłębienie
12. Młotek – szybkie uderzanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy – buzia otwarta (język udaje młotek, który wbija gwoździa).