Wskazówki i zasady dotyczące wykonywanych ćwiczeń w domu:

1. Ćwiczcie krótko, ale po kilka razy dziennie.

2. Nigdy nie dobieraj sam ćwiczeń. Chętnie pomoże Ci Logopeda w przedszkolu.

3. Zadbajcie o miłą atmosferę.

4. Ćwiczenia logopedyczne powinny odbywać się w formie zabawy. Ćwiczyć można podczas kąpieli, na spacerze, śpiewania piosenki itd.

5. Nie zmuszaj dziecka do ćwiczeń.

6. Ćwiczcie systematycznie.

7. Zadbajcie o stałą porę wykonywania ćwiczeń. Dziecko łatwiej zaakceptuje konieczność wykonywania ćwiczeń logopedycznych, jeśli staną się one częścią codziennego rytuału.

8. Nie odkładajcie ćwiczeń na sam koniec dnia.

9. Bądź cierpliwy i konsekwentny.

10. Zadbaj o prawidłowość własnej wymowy. Pamiętaj, że przykład idzie z góry!

11. Chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy – nic tak nie zmotywuje do dalszej pracy jak pochwały ze strony rodzica. Sukces w terapii logopedycznej dziecka w dużej mierze zależy od systematycznej pracy w domu !!!!!

Ćwiczenia pionizujące język – gimnastyka dla języka

1. Wesoły konik – kląskanie językiem przy otwartej szeroko buzi

2. Samochód na parkingu – język udaje, że jest samochodem, który może zaparkować tylko w jednym specjalnym miejscu - na wałku dziąsłowym. Jeśli dziecko nie może trafić językiem na wałek dziąsłowy, to uczulamy palcem to miejsce i tłumaczymy, że na górce, za górnymi ząbkami. Ważne, aby buzia była otwarta.

3. Ciekawski język – język chce dotknąć do nosa, dotyka górnej wargi i górnych zębów – naprzemiennie, następnie zagląda do gardła (kilkakrotnie powtarzamy to ćwiczenie)

4. Liczenie górnych ząbków – czubek języka dotyka po kolei wszystkich ząbków na górze (ważne, aby buzia była otwarta)

5. Muchomorek – rysujemy kropki czubkiem języka na podniebieniu

6. Śrubokręt – język jest śrubokrętem, który wkręca śrubkę do sufitu (podniebienia) w buzi

7. Język alpinista – język wspina się coraz wyżej- od górnych ząbków w kierunku gardła

8. Schody – pierwszy schodek jest tuż za zębami, drugi na wałku dziąsłowym, trzeci na podniebieniu

9. Pędzelek – język maluje sufit w buzi (podniebienie)

10. Piłka – język udaje piłkę, odbija się od podłogi i od sufitu (od dna jamy ustnej i od podniebienia)

11. Łopatka – wyjmujemy język z buzi starając się aby kształtem przypominał łopatkę, podnosimy jego brzegi, w środku tworzy się zagłębienie

12. Młotek – szybkie uderzanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy – buzia otwarta (język udaje młotek, który wbija gwoździa).

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach